TVP - třídní vzdělávací plán 

Integrovaný blok ,,Podzim“

Charakteristika bloku:

Tento blok je tzv. adaptační.

Děti se seznamují s MŠ a jejím okolím, novými prostory, kamarády, zaměstnanci, ale i s novým denním režimem a řádem. Budeme si povídat o podzimu, jeho charakteristických znacích (barvách, počasí, změnách, které probíhají v přírodě). Připomeneme si památku zesnulých- Dušičky, nezapomeneme ani na charakteristické činnosti v tomto období (pouštění draků, práce na poli). Podíváme se i na zahrádku, sklídíme zralé ovoce, zeleninu a nezapomeneme ani na les a v něm žijící zvířátka, která se budou pomalu chystat k zimnímu spánku. Dozvíme se jak, se zvířátka na zimu připravují a jak o ně můžeme pečovat. Rozloučíme se s některými ptáčky, kteří odlétají do teplých krajů a postaráme se o ty, kteří u nás přezimují.

Časové vymezení bloku: září, říjen, listopad

Navrhovaná témeta:

... pojď si s námi hrát (pravidla, bepečnost)

... školka plná kamádů (jména, adaptace)

... moje oblíbená hračka

... dračí radovánky (charakteristika podzimu, počasí, barvy, listy)

... podzimní zahrádka (ovoce a zelenina)

... na poli (sklizeň, obilí, kukuřice, brambory)

... v lese (houby, přírodniny)

... strašidel se nebjíme (halloween, dušičky)

... se loučí s ptáčky

... příprava na zimu (znaky zimy, první sníh)

... zimní oblečení

... první adventní neděle (období adventu)

 

Integrovaný blok ,,Zima“

Charakteristika bloku:

V tomto bloku se seznámíme s typickými znaky zimy.

Budeme se loučit se stěhovavými ptáky a ukládat zvířata k zimnímu spánku. Zaměříme se na zimní sporty a na správné oblékání v zimě.

Přijde za námi čert, Mikuláš a Anděl, seznámíme se s vánočními tradicemi a zvyky. Budeme poznávat lidské tělo a funkce jednotlivých orgánů, správnou životosprávu, prevenci před onemocněním.

Také nakoukneme do světa knih, seznámíme se s pohádkami a pohádkovými postavami a budeme se učit rozlišovat dobro a zlo.

Časové vymezení bloku: prosinec, leden, únor

Navrhovaná témata:

... peklíčko (čert, anděl a Mikuláš)

... Vánoční čas (zvyky, tradice)

... zelenej se jedličko (příchod Ježíška)

... zimní sporty 

... moje zdraví (bacily, vitamíny)

... naše tělo 

... lidské smyly

... ve světě pohádek

... já a kniha (oblíbená knížka)

... masopust (karneval, hudební nástroje)

... cirkus (klauni, zvířátka v cirkuse)

 

Integrovaný blok ,,Jaro“

Charakteristika bloku:

Přivítáme jaro a seznámíme se s jeho charakteristickými znaky.

Zorganizujeme každoroční Velikonoční jarmark. Při činnostech v mateřské škole budeme vyrábět předměty, které společně budeme prezentovat na každoročním velikonočním jarmarku, ale také se pokusíme zkrášlit a esteticky vyzdobit interiér tříd i mateřské školy pomocí netradičních materiálů, přírodnin i pomocí odpadového materiálu (krabice na mléko).

Během získávání nových poznatků, zdokonalování schopností a dovedností budeme pečlivě vnímat krásu prostředí. Zapojíme se do péče o naši přírodu. Seznámíme se s domácími a hospodářskými zvířaty a budeme pozorovat drobný hmyz v trávě pomocí lupy. Budeme vyhledávat informace o hmyzu, seznámíme se s fungováním živé a neživé přírody pomocí encyklopedií. 

Navštívíme střediska IZS a pečlivě budeme naslouchat, co jejich práce obnáší a co pro nás znamená.

Časové vymezení bloku: březen, duben, květen

Navrhovaná témata:

... přislo jaro do zahrádky (znaky jara, barvičky)

... jarní květiny

... probouzení zvířátek

... domací zvířata a jejich užitek (na farmě, stroje)

... Velikonoce (tradice, zvyky)

... den země

... naše město (budovy ve městě)

... dopravní výchova (značky, dopravní prostředky)

... složky IZS (hasiči, policie, záchranka)

... moje rodina (členové rodiny)

... maminka má svátek

... profese

... děti mají svátek

 

Integrovaný blok ,,Léto“

Charakteristika bloku:

Přivítáme léto, seznámíme se s jeho charakteristickými znaky.

Zorganizujeme oslavu Dne dětí. Při činnostech v mateřské škole budeme vyrábět nejen dárky pro své nejbližší, ale svou kreativní tvorbou, z přírodních, odpadových, tradičních i netradičních materiálů, se pokusíme zkrášlit a esteticky vyzdobit interiér tříd i mateřské školy. Během získávání nových poznatků, zdokonalování schopností a dovedností budeme pečlivě vnímat krásu prostředí, které nás obklopuje, kterého jsme nedílnou součástí, a které svým chováním můžeme utvářet, ale i ničit.

Seznámíme se s životem exotických zvířat, zvířat v Zoo. Budeme objevovat krásy života pod vodou. Navštívíme různá místa v ČR a ostatní kontinenty.

Časové vymezení bloku: červen, červenec, srpen

Navrhovaná témata:

... cestujeme po světě

... u rybníka

... je léto (charakteristika léta)

.. zvířata v zoo (exotická zvířata)

... vyrážíme na prázdniny

... podmořský svět

... dinosauři

... vesmír

... piráti

... indiáni

 

Témata jsou pouze orientační, vycházíme z aktuální situace a momentálního zájmu dětí.