TVP - třídní vzdělávací plán -
Integrovaný blok ,,Podzim“
Charakteristika bloku:
Tento blok je tzv. adaptační.
Děti se seznamují s MŠ a jejím okolím, novými prostory, kamarády, zaměstnanci, ale i s novým denním režimem a řádem. Budeme si povídat o podzimu, jeho charakteristických znacích (barvách, počasí, změnách, které probíhají v přírodě). Připomeneme si památku zesnulých- Dušičky, nezapomeneme ani na charakteristické činnosti v tomto období (pouštění draků, práce na poli). Podíváme se i na zahrádku, sklídíme zralé ovoce, zeleninu a nezapomeneme ani na les a v něm žijící zvířátka, která se budou pomalu chystat k zimnímu spánku. Dozvíme se jak, se zvířátka na zimu připravují a jak o ně můžeme pečovat. Rozloučíme se s některými ptáčky, kteří odlétají do teplých krajů a postaráme se o ty, kteří u nás přezimují.
Časové vymezení: září, říjen, listopad
Navrhovaná témata:
… ve školce (pravidla, bezpečnost)
… moje nejmilejší hračka
… co děláme celý den (režim, předměty denní potřeby)
… pouštíme draka (char. podzimu, počasí, barvy, listy)
… na zahrádce (ovoce a zelenina)
… na poli (obilí, brambory, kukuřice, sklizeň)
… v lese (přírodniny, houby)
… v lese (lesní zvěř – péče o přezimující, ukládání ke spánku)
… Halloween a Dušičky (tradice, zvyky, historie, význam)
… poznává zimu (char. znaky, první sníh, Sv. Martin, pokusy se sněhem)
… se loučí s ptáčky (odlétaví, přezimující – péče)
… zimní oblečení
… první Adventní neděle (období Adventu)
Integrovaný blok ,,Zima“
Charakteristika bloku a časové vymezení:
V tomto bloku se seznámíme s typickými znaky zimy.
Budeme se loučit se stěhovavými ptáky a ukládat zvířata k zimnímu spánku. Zaměříme se na zimní sporty a na správné oblékání v zimě.
Přijde za námi čert, Mikuláš a Anděl, seznámíme se s vánočními tradicemi a zvyky. Budeme poznávat lidské tělo a funkce jednotlivých orgánů, správnou životosprávu, prevenci před onemocněním.
Také nakoukneme do světa knih, seznámíme se s pohádkami a pohádkovými postavami a budeme se učit rozlišovat dobro a zlo.
Časové vymezení bloku: prosinec, leden, únor
Navrhovaná témata:
… v pekle (Čert, Mikuláš, Anděl)
… slaví Vánoce (zvyky a tradice)
… se těší na Ježíška (vánoční přání)
… Tři králové
… poznává lidské tělo
… poznává svět smyslů
… zdraví , prevence nemocí a úrazů
… zimní olympiáda (zimní hry a sporty, bezpečnost)
… v pohádce (pohádkové postavy, dobro x zlo, divadlo)
… v pohádce (knihy - druhy, vznik, vývoj, jak vznikají)
… v cirkuse (muzikanti – kapela, hudební nástroje, atrakce, klauni)
… karneval, Masopust (masky, původ)
Integrovaný blok ,,Jaro“
Charakteristika bloku a časové vymezení :
Přivítáme jaro a seznámíme se s jeho charakteristickými znaky.
Zorganizujeme každoroční Velikonoční jarmark. Při činnostech v mateřské škole budeme vyrábět předměty, které společně budeme prezentovat na každoročním velikonočním jarmarku, ale také se pokusíme zkrášlit a esteticky vyzdobit interiér tříd i mateřské školy pomocí netradičních materiálů, přírodnin i pomocí odpadového materiálu (krabice na mléko).
Během získávání nových poznatků, zdokonalování schopností a dovedností budeme pečlivě vnímat krásu prostředí. Zapojíme se do péče o naši přírodu. Seznámíme se s domácími a hospodářskými zvířaty a budeme pozorovat drobný hmyz v trávě pomocí lupy. Budeme vyhledávat informace o hmyzu, seznámíme se s fungováním živé a neživé přírody pomocí encyklopedií.
Navštívíme střediska IZS a pečlivě budeme naslouchat, co jejich práce obnáší a co pro nás znamená.
Časové vymezení: březen, duben, květen
Navrhovaná témata:
… první sluneční paprsky (char. jara - počasí, koloběh vody v přírodě)
… první jarní květiny
… hmyz v trávě
… slavíme Velikonoce
… domácí zvířáta a jejich mláďata (užitek)
… naše město (obchody, úřady)
… složky IZS
… doprava (dopr. prostředky, bezpečnost v siln.provozu)
… Čarodějnice
… slavíme Den matek (miminko)
… rodina (členové, vztahy)
… profese
… slaví Den dětí (lidé, národnosti)
Integrovaný blok ,,Léto“
Charakteristika bloku a časové vymezení
Přivítáme léto, seznámíme se s jeho charakteristickými znaky.
Zorganizujeme oslavu Dne dětí. Při činnostech v mateřské škole budeme vyrábět nejen dárky pro své nejbližší, ale svou kreativní tvorbou, z přírodních, odpadových, tradičních i netradičních materiálů, se pokusíme zkrášlit a esteticky vyzdobit interiér tříd i mateřské školy. Během získávání nových poznatků, zdokonalování schopností a dovedností budeme pečlivě vnímat krásu prostředí, které nás obklopuje, kterého jsme nedílnou součástí, a které svým chováním můžeme utvářet, ale i ničit.
Seznámíme se s životem exotických zvířat, zvířat v Zoo. Budeme objevovat krásy života pod vodou. Navštívíme různá místa v ČR a ostatní kontinenty.
Časové vymezení: červen, červenec, srpen
Navrhovaná témata:
… u rybníka
… poznává ČR (hlavní město, památky, zajímavosti)
… na cestě kolem světa (kontinenty, moře, podmínky, živočichové)
… se těší na prázdniny (char. léta, co si s sebou zabalíme)
... podmořský svět
... vesmír
... dinosauři
... indiáni
... v Africe
Navrhovaná témata jsou pouze orientační, přizpůsobují se aktuální situaci a momentálním zájmům dětí.