TVP - třídní vzdělávací plán - 

 

Integrovaný blok ,,Podzim“

Charakteristika bloku:

Tento blok je tzv. adaptační.

Děti se seznamují s MŠ a jejím okolím, novými prostory, kamarády, zaměstnanci, ale i s novým denním režimem a řádem. Budeme si povídat o podzimu, jeho charakteristických znacích (barvách, počasí, změnách, které probíhají v přírodě). Připomeneme si památku zesnulých- Dušičky, nezapomeneme ani na charakteristické činnosti v tomto období (pouštění draků, práce na poli). Podíváme se i na zahrádku, sklídíme zralé ovoce, zeleninu a nezapomeneme ani na les a v něm žijící zvířátka, která se budou pomalu chystat k zimnímu spánku. Dozvíme se jak, se zvířátka na zimu připravují a jak o ně můžeme pečovat. Rozloučíme se s některými ptáčky, kteří odlétají do teplých krajů a postaráme se o ty, kteří u nás přezimují.

Časové vymezení: září, říjen, listopad

Navrhovaná témata: 

 

ve školce (pravidla, bezpečnost)

moje nejmilejší hračka

co děláme celý den (režim, předměty denní potřeby)

pouštíme draka (char. podzimu, počasí, barvy, listy)

na zahrádce (ovoce a zelenina)

na poli (obilí, brambory, kukuřice, sklizeň)

v lese (přírodniny, houby)

v lese (lesní zvěř – péče o přezimující, ukládání ke spánku)

Halloween a Dušičky (tradice, zvyky, historie, význam)

poznává zimu (char. znaky, první sníh, Sv. Martin, pokusy se sněhem)

se loučí s ptáčky (odlétaví, přezimující – péče)

zimní oblečení

první Adventní neděle (období Adventu)

 

Integrovaný blok ,,Zima“

Charakteristika bloku a časové vymezení:

V tomto bloku se seznámíme s typickými znaky zimy.

Budeme se loučit se stěhovavými ptáky a ukládat zvířata k zimnímu spánku. Zaměříme se na zimní sporty a na správné oblékání v zimě.

Přijde za námi čert, Mikuláš a Anděl, seznámíme se s vánočními tradicemi a zvyky. Budeme poznávat lidské tělo a funkce jednotlivých orgánů, správnou životosprávu, prevenci před onemocněním.

Také nakoukneme do světa knih, seznámíme se s pohádkami a pohádkovými postavami a budeme se učit rozlišovat dobro a zlo.

Časové vymezení bloku: prosinec, leden, únor

Navrhovaná témata:

v pekle (Čert, Mikuláš, Anděl)

slaví Vánoce (zvyky a tradice)

se těší na Ježíška (vánočníání)

Tři králové

poznává lidské tělo

poznává svět smyslů

zdraví , prevence nemocí a úrazů

zimní olympiáda (zimní hry a sporty, bezpečnost)

v pohádce (pohádkové postavy, dobro x zlo, divadlo)

v pohádce (knihy - druhy, vznik, vývoj, jak vznikají)

v cirkuse (muzikanti – kapela, hudební nástroje, atrakce, klauni)

karneval, Masopust (masky, původ)

 

Integrovaný blok ,,Jaro“

Charakteristika bloku a časové vymezení :

Přivítáme jaro a seznámíme se s jeho charakteristickými znaky.

Zorganizujeme každoroční Velikonoční jarmark. Při činnostech v mateřské škole budeme vyrábět předměty, které společně budeme prezentovat na každoročním velikonočním jarmarku, ale také se pokusíme zkrášlit a esteticky vyzdobit interiér tříd i mateřské školy pomocí netradičních materiálů, přírodnin i pomocí odpadového materiálu (krabice na mléko).

Během získávání nových poznatků, zdokonalování schopností a dovedností budeme pečlivě vnímat krásu prostředí. Zapojíme se do péče o naši přírodu. Seznámíme se s domácími a hospodářskými zvířaty a budeme pozorovat drobný hmyz v trávě pomocí lupy. Budeme vyhledávat informace o hmyzu, seznámíme se s fungováním živé a neživé přírody pomocí encyklopedií. 

Navštívíme střediska IZS a pečlivě budeme naslouchat, co jejich práce obnáší a co pro nás znamená.

 

Časové vymezení: březen, duben, květen

Navrhovaná témata:

první sluneční paprsky (char. jara - počasí, koloběh vody v přírodě)

první jarní květiny

hmyz v trá

slavíme Velikonoce 

domácí zvířáta a jejich mláďata (užitek)

naše město (obchody, úřady)

složky IZS

doprava (dopr. prostředky, bezpečnost v siln.provozu)

Čarodějnice

slavíme Den matek (miminko)

rodina (členové, vztahy)

profese

slaví Den dětí (lidé, národnosti)

 

Integrovaný blok ,,Léto“

Charakteristika bloku a časové vymezení

Přivítáme léto, seznámíme se s jeho charakteristickými znaky.

Zorganizujeme oslavu Dne dětí. Při činnostech v mateřské škole budeme vyrábět nejen dárky pro své nejbližší, ale svou kreativní tvorbou, z přírodních, odpadových, tradičních i netradičních materiálů, se pokusíme zkrášlit a esteticky vyzdobit interiér tříd i mateřské školy. Během získávání nových poznatků, zdokonalování schopností a dovedností budeme pečlivě vnímat krásu prostředí, které nás obklopuje, kterého jsme nedílnou součástí, a které svým chováním můžeme utvářet, ale i ničit.

Seznámíme se s životem exotických zvířat, zvířat v Zoo. Budeme objevovat krásy života pod vodou. Navštívíme různá místa v ČR a ostatní kontinenty.

 

Časové vymezení: červen, červenec, srpen

Navrhovaná témata:

u rybníka

poznává ČR (hlavní město, památky, zajímavosti)

na cestě kolem světa (kontinenty, moře, podmínky, živočichové)

se těší na prázdniny (char. léta, co si s sebou zabalíme)

... podmořský svět

... vesmír

... dinosauři

... indiáni

... v Africe

 

Navrhovaná témata jsou pouze orientační, přizpůsobují se aktuální situaci a momentálním zájmům dětí.